Vall de Pi i Roca Foradada

Al cor mateix de la vall de Pi, Roca Foradada és un dels llocs més emblemàtics del terme municipal de Bellver de Cerdanya i el Parc Natural Cadí-Moixeró, i alhora, curiosament, un dels menys coneguts. La seva bellesa, misteriosa i salvatge, no té res a envejar a la de molts indrets cerdans més freqüentats. La presència de llops, que antany recorrien la vall, encara s’hi respira. Hi trobarem un dels boscos d’avets més desenvolupats de la Cerdanya i un paisatge vegetal molt ric. La pista dels troncs, per on baixarem al final, és un testimoni viu de l’activitat de l’home al bosc. El recorregut és apte per a cavalls, tot i el fort descens al final. Practicable per a BTT fins al torrent de les Colladetes, però incòmode a partir d’aquí.

Lloc de sortida
L’Agre. És una àrea recreativa amb font, bancs, taules i un refugi de pastors a prop.

Aproximació
De Bellver de Cerdanya cal anar per carretera local a Pi, i des d’aquí hem de seguir la pista del Pradell (senyal indicador) en una desviació a l’esquerra. És apta per a automòbils i acostuma a trobar-se en estat acceptable. Després de passar per una
pedrera (atenció si hi treballen) arriba a l’Agre (6 km). Més endavant la pista és  d’ús exclusiu ramader i forestal.

Itinerari

0.00 h L’Agre (1.355 m).

Seguim la pista (tanca metàl·lica), que fa uns quants revolts i s’enfila pel vessant oriental del serrat de l’Avetosa. Deixem una desviació a la dreta i continuem per la pista, que esdevé planera. Després de vorejar un contrafort veiem al fons el pic de Roca Foradada, que no hem de confondre amb Roca Foradada, a mig caient occidental de la muntanya.
0.20 h L’Avetosa (1.480 m).

Queda a la nostra esquerra, entre la pista i el fons de la vall. Tot i que n’hi ha de més extenses a la Cerdanya, aquesta és una de les més ufanoses, amb avets centenaris entre els quals hi ha també exemplars de pi roig i bedoll. La pista puja amb inclinació moderada mentre ens acostem al torrent de Pi, que travessem per un pont. Després fem una marrada a l’esquerra per girar a la dreta i guanyar més alçària.

0.40 h Corral de la Por (1.585 m).

Som als peus de Roca Foradada. El corral de la Por queda a la dreta, prop del torrent. Voregem la penya calcària per un pas espectacular. Panorama sensacional de la capçalera de la vall de Pi, dominada pels cingles del serrat de la
Muga. La pista segueix pujant amb inclinació suau.
0.45 h Torrent de les Colladetes (1.620 m).
Pot estar sec si fa dies que no ha plogut. La pista s’hi acosta però no arriba a creuar-lo, perquè fa un revolt pronunciat per pujar cap al Pradell.  En aquest revolt, a l’esquerra (és possible que hi hagi una fita de pedres), hem de fixar-nos en un petit sender, al principi desdibuixat, que travessa el torrent i s’enfila amunt, entre pins i boixos, en direcció a Roca Foradada, que ara veiem per l’altre costat. No l’hem de confondre amb un corriol perdedor que segueix de prop el torrent, sinó que ens n’hem de desviar clarament a l’esquerra, rectes cap a la base de la penya. Al cap d’uns 100 m el sender es va definint i esdevé un camí visible. Travessem una tartera i anem vorejant el rocam de Roca Foradada. Si volem travessar-la pel forat, d’uns 20 m d’alçada per 8 d’amplada i 5 de llargada (sens dubte, un dels forats naturals més grossos de Catalunya), hem de remuntar una canal amb pedregar (0.10 h) a la dreta. Després de voltar la roca, el camí continua pujant.
1.15 h Collet (1.695 m).

Rodejat per una pineda de pi roig amb boixos i ginebres, és el punt més elevat del circuit. Veiem des d’aquí Roca Foradada amb els seus dos penys i l’esvoranc, assequible també des d’aquest costat per uns pendents d’herba força drets (0.10 h). A la tardor, els trèmols, les moixeres de guilla, els bedolls i les blades, arbres caducifolis, contrasten amb la verdor dels pins i els avets. Perspectiva excel·lent, tanmateix, del Pradell i la capçalera de la vall. El camí continua més aviat planer i voreja el pic de Roca Foradada cap a la serra de Gavarret.
1.30 h Camí ample (1.640 m).

El sender que hem seguit hi enllaça (possible fita de pedres). De fet, es tracta d’una pista oberta perquè abans hi feien lliscar els troncs dels arbres tallats pels llenyataires. Baixem a l’esquerra per aquesta pista, d’inclinació cada cop més forta. En poca estona som al fons de la vall. Sense travessar encara el torrent de Pi, el seguim per la vora dreta fins que trobem un gual evident. Llavors el creuem i ens plantem, per un camí ample, a l’Agre.