Esquí de muntanya - Puigmal de Llo

La capçalera de la vall d’Er és culminada per quatre cims que s’anomenen Puigmal: El Puigmal o Puigmal d’Er, El Puigmal de Segre, el Puigmal Petit de Segre i el Puigmal de Llo. Tots ells ofereixen excursions realment interessants amb diverses variants i enllaços entre tots els itineraris.

Bosc d'avets

ACCÉS

De Puigcerdà a la Guingueta d’Ix, preneu la N-116 i a l’alçada de Santa Llocaia gireu a la dreta per la carretera (D-89) que dona accés a l’estació d’esquí Puigmal 2.600. Continueu fins el segon aparcament situat just sobre la jaça riba dreta del riu d’Er. Des de Puigcerdà, 22 Kms.

FITXA TÈCNICA :

Desnivell: 830 m.

Altitud màxima: 2.801 m.

Dificultat: mitjana

Temps: 4 – 5 hores

ITINERARI

1.971 m. APARCAMENT DEL TELECADIRA DE LES PLANES.

Seguiu la carretera tancada a la circulació de vehicles que continua vall amunt.

2.077 m. ESTACIÓ DE TRACTAMENT D’AIGUA.

En plena corba de la carretera que abandonarem per seguir (E) el torrent d’Aiguaneix que marca clarament el fons de la vall.

2.385 m. FONT DE LA RIBERA D’ER.

En aquest punt o, si voleu, una mica abans encareu la traça a la vostra esquerra (N) per remuntar pendents força inclinats.

2.400 m. ZONA PLANERA.

Al peu del Puigmal Petit de Segre. Gireu encara a la vostra esquerra (NO) i seguiu pujant en direcció a la carena que us separa del rec de Comadolça. Continueu remuntant (NE) pel seu llom que esdevé paulatinament més aeri.

2.767 m. AVANT CIM.

Conjunció de 4 carenes. Bonic mirador de la plana cerdana, de les valls de Llo i d’Er amb tot el cercle del Puigmal. Planegeu tot carenejant en direcció est.

2.801 m. PUIGMAL DE LLO.

Al sud tenim el gran cercle culminat pels quatre Puigmals i al vessant nord podem veure la no menys impresionant olla de la Culassa, amb els Clots de Segre i les fonts del seu naixement als nostres peus. Sortiu del cim en direcció est seguint el fil de la carena que uneix el Puigmal Petit de Segre durant uns 400 metres.

2.745 m. COLL D’AIGUANEIX.

Entre el Puigmal de Llo i el Puigmal Petit de Segre. Eventualment cornisa fàcil de superar. Baixeu (SO) per una ampla coma amb magnífiques pales i atractius pendents.

2.380 m. FONT DE LA RIBERA D’ER.

Retrobament amb el itinerari de pujada que cal seguir en sentit invers. Pendents més suaus.