Marxa nòrdica

El Nordic Walking –o marxa nòrdica–, a poc a poc s’ha anat obrint pas a la Cerdanya. Un territori que, degut a la seva orografia i al seu encant paisatgístic, permet practicar-lo en el decurs de l’any, en un espai i en un entorn privilegiats. Fins i tot a l’hivern, el fred no ha de ser cap excusa: allà on no hi arriba la neu, els dies d’hivern són esplèndids, amb llum i colors. I allà on hi arriba, als itineraris de 1200 m en amunt, ens podem posar les raquetes i aplicar la tècnica anomenada snowshoeing de forma amena i divertida, això sí, degudament protegits. Penseu que als països nòrdics, on a l’hivern arriben a tenir 4 hores diàries de sol i amb temperatures extremes, la vida no es paralitza i la gent surt al carrer a fer activitat física. Les pistes d’esquí il·luminades en són un bon exemple, per tant, també podem practicar amb la llum artificial de carrers, camins i parcs públics. Només cal voluntat... o un bon frontal si volem sortir del nucli urbà.

Ens centrarem en dos espais concrets des d’on poder fer diversos itineraris.

A la plana, la vila de Puigcerdà ens permet dur a terme activitats de marxa nòrdica al voltant del parc Shierbek i el seu llac. El sector es idoni per poder entrar i sortir –si volem ampliar el circuit–, o fer diverses voltes, escalfant prèviament i fent estiraments al finalitzar les passejades. També podem treballar dins del parc, tot fent una sessió completa d’exercicis de nordicfitness, amb les diferents parts d’una sessió: començarem amb uns exercicis d’escalfament (5-10’), passarem a la fase d’execució amb exercicis que ens permetin millorar la condició física –de força, resistència i flexibilitat, treballant diferents parts del cos– mitjançant salts, estirabots, carrera curta, obstacles,... (40-45’), per acabar la sessió amb una tanda d‘estiraments (10’). Pel que fa a itineraris una mica més llargs, us en proposem quatre. Tots ells estan plantejats sortint des del parc Shierbeck, però podeu adaptar el punt de sortida segons el lloc on residiu. Tanmateix, us podeu fer els itineraris a mida, completant-los o tornant abans, per això marquem les distàncies parcials d’anada.

1. Parc Shierbeck cap al parc.

Cordomí. Pel camí dels Enamorats, anada i tornada. És el més curt de tots, planer i 4 km anada i tornada pel mateix camí. També podeu anar per la residència i el poliesportiu, i tornar per l’Hospital Transfronterer.

2. Parc Shierbeck cap a la Torre de Carol.

Heu de baixar a agafar el camí de la Vinyola, creuar la via del tren, passar el punt fronterer, fins a arribar de nou a la via (4,3km). Podem seguir fins a la Tor de Carol (4,5km) i en ambdós casos tornar pel mateix camí. O fer un circuit radial anant cap a Iravals seguint el camí de Guils fins a la cruïlla amb el de Saneja (6,6 km), on girar cap a l’esquerra per arribar a Saneja (8,2km) i tornar a Puigcerdà pel pont de Sant Martí d’Aravó (total 11,3 km).

3. Parc Shierbeck cap a Bolvir.

Pel pont de Sant Martí d’Aravó, anada i tornada pel mateix camí. Podem arribar fins a l’ermita del Remei (3,8 km) o arribar fins a Bolvir (4,5 km) o fins a la seva esglèsia (5 km).

4. Parc Shierbeck cap a Les Pereres.

Baixem de la vila fins al camí de Sant Marc (1,2 km), per passar per Sant Marc (2,3 km) i arribar al pont del Segre (3,6km). Si decidim continuar, podem girar a l’esquerra cap a Montagut i arribar a Les Pereres (4,8km). El retorn el farem pel camí del Molí de l’Anglès.

Si no en teniu prou i les cames us demanen més feina, us podem proposar dos recorreguts més amb sortida des de la vila: Puigcerdà - Bolvir - Puigcerdà, per la Ruta dels Molins, amb un total de 14,2 km; i Puigcerdà - Guils - Puigcerdà, per la Ruta dels Contrabandistes, de 16,5 km on cal tenir en compte, en aquest cas, que sí que hi ha desnivell i, per tant, una certa duresa, de fet seria l’ampliació de la proposta 2, cap a Guils i cap a Bolvir.

Si us voleu desplaçar una miqueta i anar a oxigenar-vos a més d’altitud, us podeu apropar fins a La Molina, on us presentem una proposta que us permetria fer un cim molt agraït físicament és molt assequible i ofereix una gran panoràmica. Hem d’arribar en vehicle fins a l’aparcament dels Alabaus. Deixarem el telecadira a la nostra esquena, creuarem la carretera i ens enfilarem cap amunt, pels prats que hi ha davant nostre, per tal de fer una ascensió bonica i assequible al pic del Ginebrar (1900m), amb magnífiques vistes sobre l’Alta Cerdanya, el Puigmal i la Vall de Toses. En menys d’una horeta haureu fet cim, tot pujant un desnivell de 100 m. i en mitja horeta estareu de bell nou a l’aparcament, on podreu fer la corresponent sessió d’estiraments