Excursió 4x4 - Puigcerdà - Prats d'Aguiló

La vall de la Cerdanya ofereix als amants de la natura i als conductors de 4x4 una sèrie d’excursions d’alta muntanya espectaculars, ja sigui per gaudir del paisatge o bé per apropar-se a paratges concrets i després continuar a peu.

Us volem proposar una excursió de mig dia de durada i de fàcil conducció a "Prats d'Aguiló", al cor mateix de la Serra del Cadí – (Parc Natural del Cadí/Moixeró). Us presentem una ruta durant la qual procurarem fer poca carretera. Tot i així, i tenint en compte que cal respectar la natura, n’haurem de fer alguns trams. El circuit consisteix a anar per “La Baga” i tornar per "La Solana". El recorregut total és d’uns 110 Km, amb un desnivell aproximat de 1.200 a 1.980 m, és a dir, de quasi 800 m i una durada aproximada d’unes cinc hores.

Sortim des de Puigcerdà - barri de l'Estació (RENFE). Girarem a l’esquerra i travessarem el petit barri de La Baronia i el riu Carol pel pont romà de San Martí. Continuarem recte sense desviar-nos a la dreta, ja que aquesta direcció condueix als pobles de Saneja i Guils.

Arribarem al barri residencial del xalet de Golf i continuarem fins arribar a l’ermita de Remei. Abandonarem aquest camí rural i creuarem la carretera que passa pel popular Reial Club de Golf de la Cerdanya i la seva urbanització. Seguirem per un camí rural envoltat d’espectaculars arbres centenaris, passarem per Soriguerola i Sanavastre i travessarem novament un pont i el mateix riu. A uns dos-cents metres, girarem a la dreta i ens endinsarem en una carretera asfaltada. A l’esquerra, albirarem el poble d’Alp i continuarem fins arribar a una gran rotonda des d’on seguirem direcció a Prats -Tartera. Aquesta mateixa carretera ens durà al poble de Bellver el qual, entrant per la part alta, travessarem fins anar a parar a un camí rural que ens conduirà al poblet de Santa Eugènia, conegut per la seva església campanar d’uns 120 graus d’inclinació.

Serra del Cadi des de Prat d'Aguiló
Serra del Cadí

Continuarem per la vall de Ridolaina per una carretera estreta, des d’on començarem a aproximar-nos a la Serra del Cadí. En arribar prop del poble de Montellà, situat a 1.180 m, continuarem, sense endinsar-nos al poble que trobarem a la dreta i, a uns 300m, girarem a l’esquerra (cal estar atent, tenint en compte que es tracta d’un camí de terra molt estret que ens conduirà a un camí de muntanya, punt des del qual començarem l’ascensió, travessant part del Parc Natural del Cadí Moixeró. Durant l’ascensió tindrem l’oportunitat de gaudir d’unes vistes magnífiques de la vall de l’Alta i la Baixa Cerdanya i, sempre en direcció a aquestes, contemplarem els pics més importants del territori: Perafita, Puigpedrós, Carlit, Puigmal, Tossa d´Alp, Moixeró. La pista que seguirem és molt sinuosa i estreta, amb força precipicis, per la qual cosa recomanem una conducció prudent.

Passarem pel davant d’una magnífica casa de pagès i pel turó del Batlle on trobarem un repetidor que verificarà que anem pel camí adequat. Ens mancarà una mitja hora per arribar al final del trajecte amb el tot terreny.  Estacionarem el vehicle, ja que no podem continuar perquè una cadena ens barra el pas. Des d’aquest punt veurem el refugi de Prats d’Aguiló, situat a una altitud de 2.024m. Després de caminar uns quinze minuts, arribarem al refugi, punt de partida dels excursionistes i dels amants del senderisme. Des d’aquí podrem contemplar la majestuositat de la Serra del Cadí, els seus cèlebres traçats i pics com el de  Comabona, de 2530 m, el pic més alt (a dues hores d’ascensió des del refugi), la canal del Cristall, la Roca de l’Ordiguer, la Canal Beridana, etc.

Tornarem descendint pel mateix camí que hem ascendit fins arribar a Montellà. Continuarem per la carretera en direcció a Martinet, on, a la dreta, trobarem la carretera que ens conduirà novament a Bellver de Cerdanya i fins a Puigcerdà.