[TC234] Olià - Nas - Prats d'Aguiló

Ruta circular per a BTT/e-BTT que permet descobrir el cor de la cara nord del massís del Cadí. Partint de Santa Eugènia de Nerellà, amb el seu característic campanar tort, proposem pujar per la pista que porta al refugi des de Montellà i tornar pel sender PR-C 124, tot travessant els llogarrets de Nas i Olià.

Tot i que la proposem per a bici elèctrica, també és practicable amb BTT, tenint en compte el desnivell.  En qualsevol cas, creiem que alguns trams són relativament tècnics i poden recomanar baixar de la bicicleta.

Sortirem de Santa Eugènia de Nerellà amb la seva esglèsia amb torre inclinada i aviat començarem a atacar algunes rampes que ens duran sense pèrdua direcció Montellà, tot passant per la Ridolaina.  Si tenim temps, val la pena arribar-nos-hi i fer-hi un tomb, tot adreçar-nos a algun dels seus miradors.

La pista que puja al refugi és llarga, però no té pendents gaire pronunciats (tret d'un parell de rampes encimentades) i es fa més agradable a mesura que es va agafant alçada. La primera part gaudim de boscos enormes i frescals i sortint del bosc, abans d'arribar al refugi, gaudim de precioses vistes de la cara nord del Cadí i també dels frondosos boscos de les valls que ja tenim per sota.

Desfem el camí fins trobar el PR-C 124 que agafem al Coll de l'Home Mort direcció cap al refugi del Cortal de l'Oriol. Comença ample i amb ziga-zagues dolentes i pedregoses. El PR de seguida es converteix en un sender força tècnic i pedregós que pot fer baixar de la bici gairebé fins que creuem el Torrent de les Eres. És per això que marquem la ruta com a difícil. Passat aquest punt es converteix en pista i arribem per una zona molt salvatge al refugi del Cortal de l'Oriol, a on també hi ha una font per si necessitem repostar. A partir d'aquí seguim la pista fins a Nas i Olià