[TC257] Talltendre - La Bastida - Font del Ferro

Completa ruta circular a peu des de Talltendre, un petit llogarret pertanyent al municipi de Bellver de Cerdanya, a la Baixa Cerdanya lleidatana. Podrem gaudir de les vistes de la cara nord del Cadí mentre ens dirigim al nucli de La Bastida i, més endavant, visitarem la font del Ferro.

Podem deixar el vehicle a l'entrada del poble o a la mateixa plaça Major. Des d’aquesta plaça i en direcció E. surt una pista planera entre camps que ens porta directament a la Bastida.  Quan arribem al punt TC257-01, és recomanable deixar la pista principal per un corriol a l’esquerre que, després de creuar un torrent, va a fer una volta al Serrat de Sobirans per tornar de nou a la pista que hem deixat. El motiu d’aquesta marrada és l’espectacle visual que tindrem sobre la Cerdanya i la Serra del Cadí.  Tornarem a la pista principal i ja no la deixarem fins a La Bastida. Aquesta casa, grandiosa i situada en un lloc privilegiat, diuen que té els conreus de cereals més alts de la península Ibèrica.

Just després de la casa seguirem la pista que planeja en direcció N. fins  que dona la volta ja a les vistes de la Vall de la Llosa. A la bifurcació TC257-04 agafarem la pista de la dreta que, amb un fort i sostingut pendent, ens portarà a un collet bastant obert (TC257-05) que ja ens permetrà veure la vall en tota la seva esplendor, amb la Tossa Plana i la Muga en primer terme.

Des d’aquest punt la pista, força desdibuixada, ens porta a un altre collet (TC257-05) que mira aquesta vegada cap al S. i SE. Aquesta dualitat de punts de vista és precisament l’excel·lència d’aquesta ruta.  Des d’aquest collet un sender (antiga pista), ens puja en una forta diagonal fins a un aparent collet que ja dona al torrent de la Font del Ferro. Ara ja en pujada més suau, flanquejant la cara N. del Tossal Gros anirem a trobar el torrent a l’alçada de la Font del Ferro. Aquesta font és simplement un suggeriment al costat del torrent identificable pels colors de rovell del seu entorn.

Des d’aquí, ja sense camí evident, cal pujar pels prats intuint quin dels múltiples corriols de bestiar és el que més ens convé, fins a la propera Collada de la Coma de Fornos (2221 m), punt culminant de la ruta.  Això si no optem per pujar al proper Tossal Gros (2255 m.) per continuar gaudint la vista. La seva pujada és molt evident.

Lleugerament al SE. de la collada trobarem un corriol (TC257-08) ben marcat que primer en flanqueig i més endavant en franca baixada ens portarà prop del torrent. A partir d’ara caldrà seguir corriols bastant evidents i força marcats amb fites. Més endavant passarem prop del Refugi Terranella, una construcció per a pastors bastant atrotinada. Seguirem el sender fins a trobar una pista que serà ja la guia fins al final. Farem algunes dreceres fins al punt on haurem de girar a la dreta per un corriol ben marcat.  Aquest corriol travessa el torrent del Prat de Codines i ja continua sense pèrdua fins a Talltendre.