[TC318] Puigcerdà - Ur - Llívia - Guingueta d'Ix

Fàcil ruta circular a peu o en bicicleta tot terreny, a banda i banda de la frontera administrativa que encara divideix la Baixa i l'Alta Cerdanyes.  El recorregut uneix els nuclis de Puigcerdà, Ur, Llívia, Onzès i la Guingueta d'Ix, sent fàcilment ampliable a d'altres propers, com Càldegues, Ix o Age.

Iniciarem l'itinerari a la Plaça dels Herois de Puigcerdà, visitarem el seu famós llac i continuarem cap el Camí dels Enamorats, a vora del nucli de Rigolisa.

Travessarem la fronter i aviat arribarem a Ur, d'on podem destacar el castell dels barons d'Ur, del s. XVI, i l'església parroquial de Sant Martí, edifici romànic del s. XI que conserva una pica baptismal d'època carolíngia.   D'aquí, agafarem la pista que, crueant de nou la frontera, ens duu al bell mig de l'enclavament de Llívia. Des de la seva plaça Major es pot visitar l'església de la Mare de Déu dels Àngels i la torre de Bernat de So. En aquest darrer edifici hi ha el Museu Municipal, obert des del 1981, que acull l'antiga farmàcia de Llívia, la més antiga d'Europa. Si es té temps -i ganes- val la pena de pujar al puig de Llívia, on hi ha les restes de l’antic castell de la població i una extraordinària vista panoràmica sobre la Cerdanya (a 250 m de desnivell des de la plaça Major; uns 40 minuts de pujada).

Sortirem de Llívia, després de creuar el parc de Sant Guillem, en direcció a Onzès, a on arribarem després de creuar la frontera per tercera vegada. D'aquí anirem cap a la Guingueta d'Ix, tot resseguint un travm a la vora del riu Segre. Finalment, tornarem a Puigcerdà, després de creuar la frontera una última vegada.

Es tracta d'una ruta senzilla, amb multitud d'al.licients, que òbviament es pot encetar en qualsevol dels nuclis que travessa i que també ofereixen els seus serveis de restauració.