[TC335] Puigcerdà (Rigolisa) - Ur - Enveig

Fàcil ruta circular a peu o en bicicleta tot terreny, a banda i banda de la frontera administrativa que divideix la Baixa i l'Alta Cerdanyes.  L'itinerari enllaça els nuclis de Puigcerdà (Rigolisa), Ur i Enveig.

Sortirem del nucli de Rigolisa (Puigcerdà), a on podrem veure la capella de Sant Jaume.

Sant Jaume de Rigolisa era un antic poble, documentat des del segle X, que va pertànyer al monestir de Sant Miquel de Cuixà fins el segle XVIII. Segons algun autor, el terme es repartia entre les cases existents avui dia i les que hi havia a l'altre banda del pont de Sant Martí, a la dreta del riu Querol, actualment terme municipal de Guils de Cerdanya.  El nucli, despoblat progressivament, va passar a dependre administrativament de Puigcerdà. "Rigolisa" és un topònim preromà bascoide, probablement format d'Errako i Iezea, que vindria a significar "barranc del cremat".  A la documentació coneguda, apareix citada per primer cop el 946, com a Eragolissa .

De l'antiga capella se sap que fou vandalitzada pels francesos el1793, essent reconstruida per la família Guasch.  Amb l'adquisició de la finca per part de Fèlix Macià Gelbert, la finca fou novament reconstruïda per part del seus fills Fèlix i Mercè.. L'actual, lleugerament desplaçada de l'anterior, fou inaugurada el dea de Sant Jaume de 1887.  La capella, d'estil- neoromànic, consta d'una cripta sota el presbiteri, de la capella pròpiament dita i d'un campanar quadrat de 17 metres, essent l'arquitecte en Salvador Viñals. El seu retaule i pintures, d'en Pere Borrell, forem saquejades el 1936.

Després de contemplar la capella, anirem a creuar la frontera en direcció Ur, tot travessant camps i trobant una àrea de pícnic. Des d'Ur, seguirem una pista en direcció a Enveig, havent de creuar dos cops la carretera. En el segon encreuament, haurem d'anar a buscar una pista paral.lela a la carretera, per la qual cosa haurem de superar el guarda-rail i el canal.

Per tornar a Rigolisa, seguirem, primer, una pista, creuarem la via del tren i trobarem una altra àrea de pícnic, abans d'arribar-nos a la Torre Gelbert, tot vorejant els camps i el mateix mas.