[TC394] Saneja - Puigcerdà - St.Martí d'Aravó

Senzilla passejada pel l'extrem oriental de la Baixa Cerdanya gironina, la qual permet descobrir racons singulars a prop dels nuclis de Saneja i Sant Martí d'Aravó.

Partirem de Saneja (municipi de Guils de Cerdanya), a on podrem visitar l'església de Sant Vicenç Màrtir, del segle XII, d’estil romànic. A l’església hi hagué la talla d’una mare-de-déu romànica de començaments del segle XIII i el Retaule de Sant Vicenç del segle XV, avui les dues peces desaparegudes,

A continuació, ens dirigirem en direcció a la frontera, tot creuant el riu Carol. Seguint uns moments la carretera entre La Tor i Puigcerdà, actualment tallada al trànsit, ens arribarem a tocar de Puigcerdà (zona de la Farinera).

Seguidament, creuarem el pont de Sant Martí, el qual és el punt de separació dels termes municipals de Guils i Puigcerdà. El caseriu del Pont de St. Martí fou solar de noble família, un dels seus fills fou Guillem de Sant Martí, il·lustre militar i diplomàtic de la cort de Ramon Berenguer IV. La família Sant Martí, il·lustre en el s. XII, entroncada amb les cases de Foix i Bearn i originària de Gasconya, s’establí a la Cerdanya al s. XI, mereixent pels seus mèrits els senyorius dels pobles de Saneja i Sant Martí, d’on va prendre el nom.

Deixant el pont, trobarem de seguida l'ermita del mateix nom. Tornarem finalment a Saneja gaudint de les vistes que ens ofereixen els camps de conreu.

TC394 - senderisme - a peu - Pont sobre el riu Carol
TC264 - senderisme - a peu - ermita

L'ermita de Sant Martí d'Aravó és un edifici modern amb planta en forma de T.  La nau, rectangular, s'estén fins a les dues capelles laterals i la capçalera que formen el braç travesser.  L'espai del creuer està cobert per una volta de quatre punts sobre arcs semiesfèrics que defineixen l'espai de les capelles, l'altar i la pròpia nau.  Està presidida per una figura eqüestre de Sant Martí, en un relleu treballat dins d'una fornícula.