Esquí de muntanya - Pic de Morters

L’espai lacustre de Camporells i la vall de la Galba ofereixen un relleu especialment interessant per a la pràctica de l’esquí de muntanya. Enmig d’altius cims podem escollir itineraris molt variats i fer diverses variants en cadascun dels itineraris. La zona sol ser molt afavorida per l’abundància de neu.

Bosc d'avets

ACCÉS

Des de Puigcerdà, agafeu la N-116 a la Guingueta d’Ix i en arribar a Mont Lluís tombeu a la vostra esquerra i per la D-118 arribeu a Formiguera i a l’estació d’esquí (39 Km). Accediu a la cota més alta (2.095 m) amb els remuntadors mecànics (“forfait de randonée”).

FITXA TÈCNICA :

Desnivell pujada: 478 m

Desnivell descens: 1.146 m

Altitud màxima: 2.605 m

Dificultat: Fàcil

Temps: 5 – 6 hores

ITINERARI

2.343 m > CAP DEL TELECADIRA DE LA SERRA DE MAURI

Avanceu per l’ampla carena en direcció O. Pujada fàcil per terreny sovint ventat.

2.408 m > SERRA DE DELLÀ

Teniu davant vostre el seu punt culminant (2.428 m). Flanquegeu pel vessant nord (menys ventat i amb més neu) i inicieu tot seguit el descens (SO) sobre l’estany del mig de Camporells.

2.240 m > REFUGI DE CAMPORELLS

Obert de juny a octubre i amb reserva prèvia la resta de l’any. 40 places i servei complet d’allotjament. Fer una esquiada a Formiguera i pernoctar aquí és una bona opció.

2.255 m > ESTANY GRAN DE CAMPORELLS

Voregeu-lo per la vostra dreta i preneu clarament direcció NO tot pujant per pendents agradables. Deixeu a la vostra dreta (N) el collet o pas que dóna accés al Forat de la Caixa i vall de la Galba.

2.350 m > RAS DE LA SAL

Flanquegeu aquesta zona més planera, travesseu el solc d’un petit còrrec i encareu (O) el pendent final de l’arrodonit cim.

2.605 m > PIC DE MORTERS

El vessant oest sobre la vall d’Orlú és escarpat i ens ofereix una magnífica panoràmica. Inicieu el descens (E) desfent el darrer tram de la traça de pujada.

2.350 m > RAS DE LA SAL

En aquest punt gireu gradualment cap al nord-est fins a trobar el collet que per sota La Muntanyeta us situarà al vessant de la Vall de la Galba.

2.265 m > FORAT DE LA CAIXA

Relleu variat i ondulat extraordinari per a esquiar. Cerqueu les millors clarianes per entre les comes i turons. Direcció global nord.

2.105 m > REC DE LA PEIRA ESCRITA

Gireu a l’est, i deixeu a la vostra esquerra els planells de la Jaça de les Formigues. Opcionalment, i segons les condicions de neu, podeu baixar per l’interior dels curiosos Barrancs de la Peira Escrita. Continueu baixant fins el fons de la vall. El barranc de la Peira Escrita és un indret carregat de llegenda. En les seves roques s’hi troben gravades inscripcions, algunes d’elles neolítiques. El rec que hi baixa, neix a l’estany del Diable amb creences diabòliques sobre el bestiar que pastura en aquell indret i les persones que gosen apropar-s’hi.

1.790 m > VALL DE LA GALBA

Seguiu-la (E) sense problemes d’orientació. Segons l’estat de neu és recomanable travessar al marge esquerra i seguir baixant per la pista forestal.

1.762 m > JAÇA DE LA LLOSA

Barraques. Continueu per la vall segons hagueu escollit el bac o la solana per les condicions de neu.

1.627 m > CABANA DE LA JACETA

Avanceu 500 metres fins el pont dels Plans de l’Orriet. Planegeu uns 800 m per la pista que baixa pel marge dret de la vall. Després d’una clariana preneu a la vostra dreta una pista més petita que s’enfila pel mig de la baga fins enllaçar amb una altra pista més ampla (1.665 m) que, més o menys planejant, us deixarà al punt de sortida.

1.725 m > ESTACIÓ D’ESQUÍ DE FORMIGUERA

(Des del pont dels Plans de l’Orriet també podeu seguir una de les dues pistes habilitades per a l’esquí nòrdic que baixen per cada marge de la vall fins al poble d’Esposolla (3’8 Km aprox.). Distància per carretera entre el punt d’arribada i la sortida: 12 Km.

Altres rutes d'esquí de muntanya