Esquí de muntanya - De la vall d'Er a la riberola de Prats de Balaguer

Es tracta d’una travessa de traçat elegant que trascolla carenes de la serralada meridional. Visitareu la capçalera de la vall d'Er, l'Olla de Núria i la Coma de Noufonts, per acabar baixant la magnífica vall de l'Estanyet. La varietat de paisatges és extraordinària i les panoràmiques a totes bandes són immenses.

Bosc d'avets

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d'Ix per la N-116. A l'alçada de Sta. Llocaia (8 Km) gireu a la dreta per la carretera D-89 i arribeu a l'estació d'esquí Puigmal 2600. Continueu fins la segona zona d’aparcament des d'on surt el telecadira de les Planes. La carretera en amunt és tancada a la circulació encara que a la primavera es pot seguir uns centenars de metres més. Des de Puigcerdà: 22 Km.

FITXA TÈCNICA :

• IGN – 2250 ET Bourg Madame-Mont Louis 1/25.000

• Ed. Alpina. Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter 1/25.000

ITINERARI

1.971 m. APARCAMENT DEL TELECADIRA DE LES PLANES.

Seguiu per l’ample carretera poc més d’un quilòmetre.

2.077 m. ESTACIÓ DE TRACTAMENT D'AIGÜES.

Situada en ple giravolt de la carretera que abandonareu per remuntar (E) el torrent d'Aiguaneix que marca clarament el fons de la vall.

2.385 m. FONT DE LA RIBERA D'ER.

Deixeu el solc del torrent per encarar (E) la pala que baixa del punt més baix del cordal entre el Puigmal d'Er, a la vostra dreta, i el Petit Puigmal de Segre a la vostra esquerra. Traceu lliurement mantenint sempre la direcció general est, per pendents cada vegada més inclinats.

2.764 m. COLLADA D'ER.

Inicieu el descens pel vessant est. Segons les condicions de la neu, podeu remuntar encara una mica pel mateix cordal en direcció sud, per trobar els pendents més moderats de la baixada clàssica del Puigmal a Núria.

2.550 m. PLUVIÒMETRE.

Situat sobre un turonet rocallós en el centre de l'olla de la Coma de l'Embut. Continueu pels vorals del torrent o escolliu qualsevol variant, ja que totes les pales us portaran a Núria.

2.230 m. FORAT DE L'EMBUT.

Característic engorjat que podeu baixar per l'interior o evitar-lo per les pales laterals segons vegeu les condicions de la neu. Més avall trobareu el torrent de Finestrelles i per la seva llera arribareu al fons de la vall.

1.970 m. SANTUARI DE LA VERGE DE NÚRIA.

Petita estació d’esquí només accessible amb un tren cremallera. Passeu per darrera (N) dels monumentals edificis i aneu a buscar (E) les pistes d'esquí que hi ha a l'altre costat de la vall. Remunteu (NE) una pista que transcorre en biaix i una mica enlairada sobre el torrent, tot travessant el bosc. Quan la pista abandona la vall per la vostra dreta, continueu seguint el voral del torrent.

2.175 m. JAÇA BAIXA DE LES MOLLERES.

Replà sobre el pont de l'Escudé. Deixeu el torrent de les Molleres o de Noucreus i enfileu-vos a la vostra esquerra per pendent força inclinat en direcció nordoest, per sobrepassar l'estret engorjat del torrent de Noufonts pel seu marge esquerra orogràfic. Desprès del darrer ressalt, entreu a la coma de Noufonts i avanceu (N) pels pendents més moderats que conformen el fons de la vall.

2.518 m. RECONA DE NOUFONTS.

Replà marcat al peu de la collada. Remunteu (NE) les inclinades pales finals preferentment per la vostra dreta.

2.651 m. COLL DE NOUFONTS.

Collada ampla entre el Pic de Noucreus (E) i el de Noufonts (O). Hi ha una cabana de pedra seca i en estat precari. De l'altre costat de la cabana heu d'iniciar un flanqueig (NO) per travessar els pendents de la falda del Pic de Noufonts que cauen sobre la bonica Valleta Seca. La baixada per aquesta vall és realment temptadora però poc recomanable, donat que el seu curs mitjà és accidentat i el baix molt boscat i poc esquiable. Tot i que el flanqueig sigui planer, és millor i més segur remuntar una mica per deixar-vos anar en lleuger descens fins al proper coll.

2.619 m. COLL BERNAT.

Pas ample a l'esquenall del Pic Anyeller que us permet accedir al majestuós circ de les Feixes. Baixeu pel vessant de ponent seguint una bonica comella. Passeu prop d'una petita cabana en pedra seca, sovint colgada per la neu (2.535 m) i arribeu en franc i agradable descens a un petit estanyol.

2.336 m. L'ESTANYET.

Situat en un replà entre l'espectacular Pic Rodó i el promontori de l'ufanosa agulla de l'Hereuet. Davant, a l'altre costat de la vall, teniu l'escarpada serra dels Llosers, amb la Torre d'Eina, Torre d'en Xillén, Pics de la Conca i Roc del Boc. Continueu baixant (NO) seguint pels vorals del torrent fins el fons de la vall.

2.130 m. PLA DELS BOCS.

Ampla esplanada davant dels contraforts del Roc del Boc. Continueu (N) seguint el curs de la vall principal per pendents moderats entre claps de pi negre.

1.954 m. FORCAT DE LES AIGÜES.

Per la vostra dreta baixa en fort caient el torrent de la Valleta Seca. Seguiu pla i avall sense problemes d'itinerari deixant una mica enlairada a la vostra esquerra la cabana de la Grimauda.

1.826 m. JAÇA GROSSA.

Si cal, passeu al marge dret del riu per una ferma passera de ciment prop d'una cabana i travesseu (N) l'esplanada. Trobareu alguns petits aixoplucs en pedra seca i, al capdavall, el refugi de l'Orri de la Riberola (obert, 8-10 places, llar de foc, llenya i aigua, però sovint força desendreçat). Continueu (N) per una pista forestal o les seves vores poc més d'un quilòmetre i mig, passant per boniques clarianes. Deixeu a la dreta el GR-10 que s'enfila per una pista envers el Coll Mitjà i arribeu tot seguit a un petit embassament.

1.626 m. BASSA DE L'OMET.

Recull les aigues de les diverses fonts que hi ha a la coma del coll Mitjà en el paratge del Cortal d'en Calvet. Una tanca marca el final transitable de la pista forestal que puja de Prats de Balaguer. Si el vehicle de retorn no ha arribat fins aquí, us caldrà seguir-la fins on calgui tot fent alguna drecera inicial, segons les condicions de la neu.  Distància per carretera fins el punt de sortida: 48 Km. I fins a Puigcerdà 42 Km.

Altres rutes d'esquí de muntanya