Esquí de muntanya - Puigpedrós

El relleu arrodonit del Puigpedrós sembla convidar més aviat a l’ascensió amb raquetes, però no és ben bé així. El vessant nord presenta les característiques pròpies de l’alta muntanya pirinenca, i la baixada per la Portella de Meranges i la vall de Campcardós resulta realment extraordinària.

Puigpedrós

ACCÉS

Des de Puigcerdà, sortiu per la N-260 en sentit a la Seu d’Urgell. A la sortida de Ger (9 km), gireu a la dreta per la GIV 4031 i enfileu-vos fins a Meranges. Travesseu el poble per un carrer estret, passeu el llogaret de Girul i seguiu la pista que puja fins al refugi de Malniu.

FITXA TÈCNICA :

Desnivell pujada: 784 m

Desnivell descens: 1.408 m

Altitud màxima: 2.914 m

Dificultat: difícil

Temps: 5 – 6 hores

ITINERARI

2.130 m. REFUGI DE MALNIU

També anomenat del Tartarès, que és el nom d’una antiga barraca que hi ha una mica més avall. Creueu la palanca just a sota de l’estany Sec, a tocar del refugi, i orienteu la traça al nord-oest fins al capdamunt d’una clariana (marques blanques i vermelles del GR-11 pintades en els arbres).

2.230 m. FALS COLL

Si heu pujat des del Rieró d’Envalls, arribareu directament a aquest punt. Abandoneu el GR i encareu la traça al nord remuntant els pendents moderats del Serrat de les Perdius Blanques, clapejats de pi negre, tot deixant a la vostra dreta el vistós Roc de la Llosa.

2.700 m. MOLLERES DEL PUIGPEDRÓS

Pendents molt suaus que constitueixen l’amplia base del cim. Continueu en sentit general nord, deixant a la dreta el turó del Pic de les Molleres (2.752 m). Seguidament gireu gradualment al nord-oest i remunteu finalment el mugró de grans blocs de granit que configura el punt culminant.

2.914 m. PUIGPEDRÓS o PUIG DE CAMPCARDÓS

És el tercer cim més elevat de la Cerdanya. Torreta de vèrtex geodèsic, creu i pessebre. En diuen el mirador de la Cerdanya, però la panoràmica abasta des de la Maladeta fins el Canigó. Podríeu baixar pel mateix itinerari de pujada, però el descens per la Portella de Meranges i la vall de Campcardós és realment extraordinari. Sortiu en sentit oest per encarar els bonics i amples pendents que cauen sobre el feréstec circ dels Engorgs. Al baixar heu de procurar guanyar terreny a la vostra dreta (N), i abans de la cota 2.600 m, flanquejar decididament al nord per anar a buscar el coll.

2.633 m. PORTELLA DE MERANGES

Fita fronterera nº 428. Eventualment cornisa fàcil de superar. Inicieu la baixada per una preciosa coma amb un pendent inicial curt però de considerable inclinació. La valleta ofereix un descens magnífic, d’orientació immillorable, per mantenir la qualitat de la neu i unes vistes extraordinàries dels penya-segats del Roc Colom i el Peiraforca. Quan la vall s’eixampla baixeu pels pendents oberts i clapejats de pins i beços, prou ben endreçats com per escollir la traça al vostre aire.

2.150 m. COMA DE CAMPCARDÓS

Enllaceu amb el curs mig de la vall Campcardós en una zona planera que us ofereix pendents ondulats i suaus.

2.075 m. ESTANY GROS

Malgrat el seu nom, es tracta més aviat d’un aiguamoll primall i de regulars dimensions. Voregeu-lo sense dificultats i passeu tot seguit vora l’Estany Petit.

1.962 m. CABANA DE CAMPCARDÓS

Refugi lliure per 10 places, amb llar de foc, taula i lliteres. Es troba dalt d’un pujol en mig del Pla de les Comes. El marge dret de la vall, orientat al nord, possiblement us oferirà condicions de neu més favorables, però cal que ben aviat passeu al marge esquerra per anar a buscar un ample camí.

1.800 m. CAMÍ RAMADER

El GR-7 segueix aquest ample camí per on heu de continuar. A la cota 1.650 m. aproximadament, gira lleugerament i s’orienta al nord-est, tot passant per una zona de vegetació diversa. Passeu el torrent de Montfillà que baixa en fort caient del Pic de Font Freda per les canals de Cristau i arribeu a un repetidor de TV (1.570 m) a tocar del final de l’excursió.

1.506 m. APARCAMENT DE PORTA

Punt d’arribada. Distància per carretera fins el punt de sortida 45 km. i fins Puigcerdà 19 km

Altres rutes d'esquí de muntanya