Itinerari als estanys del Carlit

Allà on l’Alta Cerdanya té els seus límits amb el Conflent, a la Catalunya Nord, trobem la concentració lacustre més important del Pirineu Oriental. Una dotzena de llacs d’origen glacial situats a l’alta muntanya, entre la pica del Carlit i el llac de la Bullosa, configuren uns paratges de singular bellesa en l’anomenat Desert del Carlit. Això, sense comptar les nombroses mulleres i petits estanyols que reneixen ben entrada la primavera amb la fosa de la neu hivernal.

Llac de les Bulloses

FITXA TÈCNICA

Sortida i arribada: Llac de la Bullosa (2.000 m)

Temps de recorregut: 2h 20 m de pujada + 1 h 40 m de baixada

Punt més alt: Carena de l’estany Sobirans (2.343 m)

Quan: Finals de primavera, estiu i tardor -tingueu present les observacions d’accessibilitat

Per fer aquesta bonica excursió, ens haurem d’apropar en vehicle des de la vila de Puigcerdà tot travessant l’antiga duana que ens conduirà a la Guingueta d’Ix. A continuació, ens dirigirem direcció Montlluís on, en arribar al Pla de la Perxa, agafarem la carretera que a mà esquerra condueix cap Els Angles. A partir d’aquest punt, trobarem indicadors que ens assenyalaran la direcció a seguir per arribar al llac de les Bulloses. Deixarem ben aviat la carretera que hem agafat i continuarem el camí per una pista asfaltada que trobarem a l’esquerra de la carretera principal. Hem de tenir en compte dues consideracions: per una banda, a l’estiu - els mesos de juliol i d’agost -, la pista es troba tancada i s’ofereix un servei de microbusos per ascendir a l’estany de les Bulloses, punt on acaba la pista i on comença la nostra excursió. Per altra banda, els mesos d’hivern - entre novembre i abril -, degut a la neu, els vehicles s’han d’estacionar a uns 5 km del punt de partida, en l’indret anomenat Pla dels Avellans.

Un cop haguem arribat a l’aparcament que queda sota la resclosa de l’estany de les Bulloses, ens dirigirem cap a l’hotel Bones Hores, ubicat a l’esquerra del mur que barra el pas a les aigües i on comença el nostre itinerari. Allà hi trobarem un plafó informatiu. Anirem seguint els senyals marcats amb pintura groga, direcció nord-oest i ascendirem per un camí que es va enfilant enmig d’un bosc de pi negre fins arribar a una bifurcació. Agafarem el camí de l’esquerra - el de la dreta, que creua l’estany de Viver, serà el de retorn. Poc a poc anirem guanyant altitud i endinsant-nos en l’anomenat Desert del Carlit, on el bosc de pi negre donarà pas als prats d’alta muntanya.

Tossa d'Alp

Arribarem als dos primers estanys, units per un petit rierol. El de la dreta és l’estany de la Comassa, i el de l’esquerra és l’anomenat estany Sec que, malgrat la seva denominació, no ho està de sec, a diferència de l’altre més petit que haureu pogut veure una estona abans. Continuarem pujant fins arribar a un petit altiplà molt proper a l’estany de Ballell, que restarà a la nostra dreta. A la nostra esquerra, si ens acostem a la part més alta del prat, podrem gaudir d’unes magnífiques vistes sobre els estanys de Llong, en primer terme, i de Llat, per sota de l’anterior i una miqueta més cap al sud.

Deixarem enrere l’estany de Ballell i enfilarem el camí que, seguint cap a l’oest, ens acostarà a la base del massís del Carlit. No patiu pas perquè, superat el carenat, arribarem a un altre altiplà, on canviarem el sentit de la nostra marxa i ens dirigirem cap al nord-est, des d’on vorejarem l’estany de Trevens i creuarem el rierol per una passera, abans de cercar l’estany del Castellà. En aquest punt invertirem el sentit de la nostra marxa, ja de retorn i de baixada, en direcció sud-est. Trobarem un nou estany, l’estany dels Dugnes i seguirem el nostre descens pel Desert del Carlit fins arribar a l’estany de Viver. Ambdós els haurem vorejat per la nostra esquerra. Un cop haguem deixat enrere l’estany de Viver, de seguida enllaçarem amb la cruïlla de camins on continuarem cap a l’esquerra i de baixada fins arribar de bell nou a l’estany de les Bulloses, punt de partida del nostre itinerari.

Bulloses i Pic Carlit

L’itinerari transcorre per un espai natural d’alta muntanya d’espectacular bellesa. Podeu complementar la vostra excursió fent una visita al poble emmurallat de Montlluís, construït l’any 1679 per ordre de Lluís XIV, el rei Sol, arrel del Tractat dels Pirineus. Primer es construí la ciutadella, obra de Vauban, i el nucli emmurallat. La vila fou dissenyada de manera lineal i funcional per enginyers militars. La ciutadella té una capacitat d’alberg d’uns 4.000 soldats i els seus murs interiors tenen forma d’estrella. Altres opcions per visitar en aquest sector de l’Alta Cerdanya us poden fer arribar fins els Angles. Hi podreu visitar el seu parc d’animals, on hi trobareu exemplars significatius de grans mamífers d’arreu dels cinc continents. Si us agrada la ciència i la tecnologia, podreu visitar el forn solar d’Odelló, equipament del Centre Nacional de Recerca Científica, on s’estudia el comportament de materials a elevades temperatures per a diverses aplicacions - aeronàutiques, industrials,...-

Per aconseguir-ho es concentren els raigs del sol mitjançant un espectacular sistema de miralls parabòlics que convergeixen en un focus. I, com no, també podreu fer una mica de salut i aprofitar els encants que ens ofereixen les aigües termals: podreu relaxar-vos amb un bon bany a les termes romanes de Dorres o als banys termals de Llo.