Senderisme - D’Estana a Prat de Cadí

Clàssica proposta d'excursió a peu, des d'Estana fins a Prat de Cadí, a la part sud-oest de la Baixa Cerdanya.

Ens arribarem fins a la població de Martinet (situada a la N-260, entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà), des d'on agafarem una carretera asfaltada que condueix a Estana, petit poblet situat a 1.485m d’altitud i punt de partida de l’itinerari. Deixarem el vehicle i començarem a caminar cap al sud pel carrer principal del poble, en direcció al Cadí, deixant a mà dreta els antics safareigs. Després de 15 minuts de camí i d’haver passat per una petita àrea recreativa amb taules, barbacoa i una font, arribarem a coll de Pallers (1.500m, 0,7km). Deixarem un camí a la dreta i continuarem en direcció al Cadí, seguint els indicadors del PRC121, que passa pel camí que ens indica que som a la Reserva Nacional de Caça.

Excursió a peu - Estana

Fitxa tècnica

- Temps: 1 h 15m de pujada + 1 h de baixada

- Punt més alt: Prat de Cadí (1.825m)

- Desnivell: 400 m

- Dificultat: fàcil

- Època recomanada: Tot l’any.  A l’hivern, millor amb raquetes de neu.

El camí forestal està molt erosionat per la pluja, i en arribar a un encreuament de camins, aviat el deixarem a mà esquerra. Seguirem recte, sense agafar els camins i corriols que condueixen als camps, fins arribar a un petit pendent, des d’on remuntarem a la serra de Mataplana decantats una mica cap a llevant. L’erosió ens mostra la terra roja i deixa al descobert l’esglaonat i tortuós roquissar. En aquesta primera part del recorregut, trobarem un típic bosc de pi roig amb un sotabosc de boix, on també hi trobarem força molses i líquens, així com algun plançó de roure.

Arribarem als graus de Riclà (1.630m, 1,8km), un altre collet que trobem pel camí, i continuarem ascendint, ara decantats cap a ponent, amb unes vistes sobre el poblet de Querforadat. A mesura que anirem pujant descobrirem, a estones, la impressionant vista de la cara nord de la serra del Cadí, des del Comabona, a llevant, fins el puig de la canal Baridana, a ponent. Passarem per davant d’una tanca de fusta, i, arribats al coll de Reiners (1.70m, 2,4km), ens faltarà molt poquet per arribar al coll Roig (1.780m, 2,4km), on trobarem una fita, i el trajecte tornarà a decantar-se a llevant, deixant el Cadí a la nostra dreta fins arribar al Prat de Cadí (1.825m, 3.8 km).

Excursió a peu o amb raquetes de neu - Prat del Cadí (Cerdanya)

En aquest darrer tram de l’itinerari, passarem per un impressionant bosc de pi negre, a l’inici de l’estatge subalpí, on la fauna és més rica, ja que la vegetació també ho és i constitueix un bon refugi per als animals, sobretot per als petits mamífers i les aus. Hi trobarem la musaranya menuda, el talpó muntanyenc, l’esquirol, el gall fer, el mussol pirinenc, el picot negre, el trencapinyes i la guilla. Pel que fa a la vegetació, tampoc es fa estranya la presència d’alguns avets, moixeres de guilla, ginebres i corners, entre d’altres espècies.

Arribarem de cop i volta a Prat de Cadí, sortint del bosc, per plantar-nos davant un paisatge inimaginable, ni des de la distància, ni a mesura que ens hi hem anat aproximant. Aquest prat és una magnífica pastura encerclada per bosc de pi negre i presidida per les magnífiques parets i canals de roca calcària del Cadí, al peu de les quals les tarteres i el bosc escenifiquen en perfecte harmonia la lluita per la supervivència i l’adaptació al medi a l’alta muntanya. El prat és l’estat final de la colonització de la morrena glacial que es va formar durant la darrera glaciació. El colossal espectacle està presidit, mirant cap al sud, per la mítica canal del Cristall, objectiu per a molts alpinistes a l’hivern, i per la qual es pot accedir cap al cim de la serra, flanquejada per les impressionants roca de l’Ordiguer, a la dreta, i la roca Verda, a l’esquerra.

El camí de retorn és el que hem seguit de pujada. Si voleu escodrinyar una miqueta més en aquest meravellós mosaic, podeu anar a cercar la tartera i acostar-vos fins al peu de la canal del Cristall, o anar a cercar la font del Pi, a cinc minuts de l’arribada, en direcció sud (1.860 m, 4,1 km), en la qual li ha crescut un pi a sobre que sembla que ragi.

L’itinerari es pot complementar amb una petita ruta en vehicle, que ens acostarà fins als pobles de Toloriu, Bar i el Querforadat, aquest darrer de singular bellesa, enclavat al voltant d’un penyal foradat. A Toloriu, expliquen que hi ha enterrada la princesa asteca Maria de Moctezuma, que va arribar de Mèxic al segle XVI i que va contraure matrimoni amb Joan Grau, baró de Toloriu. Misteris, llegendes i tresors que tenen el Cadí com a mut sentinella.