Senderisme - El Fornell – Port de Perafita – Tossal de la Truita

Per les Pollineres i el refugi d’Estanys de la Pera

A la Cerdanya, els estanys de la Pera han estat un punt de pas de contrabandistes que anaven i venien d’Andorra. L’ascensió al tossal de la Truita o pic de Perafita, si no hi ha neu, resulta poc més que una passejada, amb el premi del magnífic panorama del cim. Es pot evitar la primera part de l’ascensió pujant per una pista de terra a les Pollineres, però així es perden els atractius del camí vell de la Pera. Del port de Perafita es pot baixar a Escaldes i des del cim del tossal de la Truita és possible continuar per la carena cap al Monturull, la serra d’Airosa i el turó del Punçó.

Estanys de la Pera - El Fornell

Fitxa tècnica

- Temps: 2 h 45 min

- Desnivell: 920 m

- Longitud: 10 Km

- Dificultat: moderada (fàcil fins al refugi d’Estanys de la Pera)

- Època recomanada: del maig a l’octubre.

Des del Fornell (1.860 m, 0 h), a la recepció de l’estació d’esquí nòrdic d’Aransa, a la dreta del bar restaurant i de la casa de lloguer d’esquís hi ha un prat i el començament d’una pista senyalitzada amb rectangles grocs amb el núm. 1 de Senders de Cerdanya. També hi ha punts blaus de la Ruta dels Estanys Amagats. Aquesta pista —utilitzada a l’hivern pels excursionistes que van amb raquetes de neu a fi de no trepitjar les altres pistes— va de fet pel camí vell de la Pera. Després d’un gir pronunciat a l’esquerra passa pel costat de la bassa de Comabella, estanyol envoltat de bosc de pi negre.

Després de deixar una altra pista a l’esquerra assoleix un collet i entra a la vall del riu del Molí. Des d’aquí es té una bona perspectiva del llegendari tossal Bovinar i de la tossa Plana de Lles. A continuació travessa un rec i al final de la pista el camí prossegueix amunt per l’esquerra entre bàlecs. Es torna a entrar al bosc i al cap d’una estona es troba una gran clariana amb l’extensa àrea recreativa de les Pollineres (2.140 m, 1 h). Hi ha una font i un refugi lliure. Fins aquí es pot arribar amb automòbil des del Fornell per una pista de terra no sempre en bon estat.

Estanys de la Pera - El Fornell

El camí núm. 1 (indicador) continua amunt per la dreta evitant un revolt de la pista. Després segueix uns metres cap a la dreta la pista que es dirigeix a Cap del Rec fins que creua per un pont del riu del Molí. A continuació el camí a seguir, per on passa també el GR 150-1 —variant del GR 11, sender de gran recorregut que travessa el Pirineu del golf de Biscaia al cap de Creus— i la Ruta dels Estanys Amagats (punts blaus), se’n desvia a l’esquerra, entra al bosc i travessa a gual el riu del Molí. Més amunt creua dos cops la pista d’accés al refugi d’Estanys de la Pera — tancada al trànsit— i recorre el fons de la vall, alternant bosc de pi negre amb clarianes, fins que arriba al peu d’una cinglera granítica per on es precipita un bonic salt d’aigua. A partir d’aquí la inclinació augmenta fins que es retroba la pista poc abans de l’estany petit de la Pera. El tossal de la Truita, de forma piramidal, destaca al fons. El camí evita la pista per la dreta, travessa unes pastures i arriba al refugi d’Estanys de la Pera (2.357 m, 1 h 45 min), guardat a l’estiu, en períodes de vacances i els caps de setmana. És un bon lloc per passar-hi la nit i fer aquesta excursió còmodament en dos dies.

A la dreta del refugi (indicador) s’inicia el camí núm. 16 de Senders de Cerdanya, on també hi ha les marques del GR 11-10 i de la Ruta dels Estanys Amagats. Després de superar un esglaó del terreny travessa un extens prat en direcció als clots del Port, uns estanyols de desglaç, però abans d’arribar-hi s’enfila en llaçades per la dreta. Després voreja a mig vessant la tosa del Sirvent. Una curta pujada final per terreny pedregós duu al port de Perafita, força ample. Es descobreix el vessant andorrà. Si el dia és clar, al nord-oest s’arriba a veure la Maladeta.

El camí núm. 16 acaba aquí i el GR 11-10 —i la Ruta dels Estanys Amagats— baixa al planell de Perafita. Per pujar al tossal de la Truita cal seguir un caminet a l’esquerra que recorre el port i que puja per l’arrodonida carena cap a la cúpula culminant.

Fent alguna llaçada entre pedregar i senyalitzat amb fites, no s’hi troba cap obstacle fins al cim (2.752 m, 2 h 45 min). Tot i que aquest no és el punt més elevat del circ dels estanys de la Pera, gràcies a la situació privilegiada de la muntanya es gaudeix d’un panorama detallat del Pirineu des del Canigó fins a la pica d’Estats i la Maladeta.

Es pot tornar per on s’ha vingut (2 h 15 min) o bé fer un circuit pel Monturull o torre dels Soldats (2.759 m), els pics del Coll de la Barra (2.661 i 2.632 m) i el turó del Punçó (2.495 m) fins al coll de Queralt. Des d’aquí se segueixen els camins núm. 2 i 3 fins al Fornell (3 h). Entre el tossal de la Truita i el Monturull hi ha algun pas de grimpada fàcil.