Senderisme - Volta a la Cerdanya en 6 etapes

La Volta a Cerdanya en 6 etapes és un circuit de muntanya que ens proposa una apassionant descoberta del territori cerdà i de la seva cultura. Aquesta ruta ressegueix antics corriols i camins que enllaçaven diferents indrets de la zona i està disponible pràcticament tot l'any, tot i que en època hivernal podem trobar-hi neu.

ETAPA 1 - 30 km.

+1153 m. / – 1257 m.

Puigcerdà - Alp

L'inici de la Volta a la Cerdanya el situem a la plaça del Campanar de Puigcerdà. Ens dirigim cap el Sud per travessar la carretera N152 i seguir el GR11 per la petita carretera d´Age. Transcorreguts 2 Km, deixem l’asfalt i prenem l'itinerari Sender de Cerdanya (SC) 225, a la dreta, que ens condueix a Vilallobent. Passem pel costat de la petita església de Sant Andreu de Vilallobent i enfilem el carrer Major per accedir a l'itinerari SC601, que segueix el riu de Vilallobent per un magnífic bosc de pi roig, fins el refugi. Cal anar a buscar el GR11, el qual, des del Pla de les Forques, ens conduirà fins a la Creu de Maians, a 1.993 metres d'alçada i amb una magnifica panoràmica de la Cerdanya i del Ripollès. Descendirem al sud-oest fins la collada de Toses i per la baga dels Cirerets a la Molina, on després de travessar l'estació de tren, seguirem el SC732 que voreja la ribera d'Alp i passarem per una de les millors avetoses de la Cerdanya que ens conduirà a Alp.

ETAPA 2 - 46 Km.

+1619 m. / -1890 m.

Alp - Martinet

Sortim d´Alp en direcció nordoest pel SC 705 envoltats dels camps de cultiu de la plana de la Cerdanya. En travessar la petita carretera de Sanavastre, girarem cap el sud-oest pel SC 704 que ens durà a Prats, on podrem admirar l’església de Sant Salvador, situada dalt d’un turó. A continuació, travessarem el Serrat de Torrelles per un terreny de conglomerat que ens conduirà a Riu de Cerdanya, des d’on seguirem el GR150 a través dels petits pobles de la falda del Cadí, Beders i Talló, amb la seva església romànica, considerada la catedral del romànic de la Cerdanya. Al costat, a Bellver de Cerdanya, es recomana visitar el casc antic del poble. Continuarem el GR150 pels petits pobles de Pi, on deixarem el GR150 per enfilar-nos al pla de Cortariu pel SC808 i seguirem per aquest petit altiplà fins a Nas, on prendrem el PR124 fins el dipòsit d’aigua. En aquest punt gaudirem d’una bella panoràmica de la vall. Iniciarem el descens per un corriol cap a la vall i el torrent de Ridolaina, el qual ens caldrà travessar quatre vegades per arribar a la petita carretera on ja recuperarem el GR150, continuant a l’esquerra fins a Sant Genís de Montellà i Montellà.

De Montellà, tot seguint el GR150, passarem per Sant Bertomeu, una masia abandonada en un indret espectacular amb el Cadí com a pantalla de fons. Abans d’arribar a Escàs, haurem de baixar per un corriol que passa per la casa de les Valls i arribarem al Santuari de la Mare de Déu de Bastanist, situat en un indret meravellós on a la tardor la vegetació arbòria ofereix un tapís espectacular de colors. Enfilarem la pujada a Estana sense deixar el GR150 i arribarem a aquest bonic poble d’alta muntanya al peu del Cadí i base d’ascensions a les seves parets i Canals. Continuarem fins el coll de Pallers i descendirem per un corriol en direcció oest. Arribarem a una pista forestal que seguirem cap el nord en sentit descendent passant per la llegendària casa de Vima i el llogarret de Béixec. Continuarem baixant fins a Martinet, on podrem visitar, abans d’arribar, el parc dels Búnquers de Martinet i Montellà, espai del memorial democràtic.

ETAPA 3 - 28 Km.

+1409 m. / – 1328 m.

Martinet – Prullans

Enfilarem pels carrers de Martinet cap el nord passant per les antenes on prendrem el SC47, que pel vell camí que puja a Traveseres ens conduirà a aquest poble de teules vermelles que contrasta amb el paisatge de fons de la roca blanc-grisosa del Cadí. Continuarem pel SC46 que puja fins a Lles, al voltant dels 1500 metres d’altitud. A continuació, ens dirigirem cap el poble d´Aransa, darrer poble de la vall dels llacs de la Pera, amagat en aquest indret per protegir-se de les incursions morisques de l’antiguitat. Seguint el SC13, entrarem en un bosc frondós i humit que ens portarà fins el refugi de Cap del Rec, a quasi dos mil metres. Des del refugi, seguirem el GR11.10 cap a l’est i el SC31 fins a Viliella, des d’on arribarem pel SC32 a un dels indrets més bonics de la Cerdanya: el salt del molí, a la vall de la Llosa. Girarem cent vuitanta graus i ens dirigirem a Cobarriu de la Llosa, travessarem les cases i, per una pista forestal, ascendirem cap a la serra de Santa Anna i la Bastida: la casa pairal més alta de la Cerdanya. En el descens cap a Prullans, passarem pel costat de Sant Quintí.

Volta a la Cerdanya en 6 dies - Das de d'Alp

ETAPA 4 - 47 Km.

+ 2060 m. / – 1965 m.

Prullans – Llívia

De la part nord-est de Prullans en surt un sender que ascendeix cap a la cova d'Anes i Sant Mamet i continua per l´Infern d’en Martí fins a Ordèn. D'Ordèn a Éller cal seguir els SC130 i 131 i el 113 fins a Meranges. Haurem passat pels petits pobles de la solana i l'antiga llengua glacial de Valltova. Des de Meranges enfilarem fins el coll de Posa,on gaudirem d'una panoràmica excepcional de la Cerdanya i des d'on iniciarem el descens per prats d'alta muntanya fins a Gréixer i Ger.

De Ger, i per la Devesa de Saga, anirem a cercar el camí de l'aigua, el rec de Bolvir. Girarem al nord per anar cap a Guils i la Tor de Querol, passarem pel costat de l’església i remuntarem fins els mil cinc-cents metres fins trobar el GR PTC que seguirem i que ens conduirà a Bena, Feners i Brangolí, situats en una petita vall elevada i amagada de la resta de la Cerdanya. Un sender ascendent travessant un petit bosc de faig ens situarà, tot seguit, al Monestir de Bell-lloc, a quasi mil set-cents metres i amb una panoràmica de 360º sobre la Cerdanya. El descens és pràcticament directe fins a Ur, des d’on pel SC153 arribem a Llívia.

ETAPA 5 - 25 Km.

+1138 m. / -593 m.

Llívia – Font Romeu

Etapa relativament curta. De Llívia prenem el SC 312 cap a la cresta d´Encalavera i el riu d´Angostrina. A continuació, travessem el poble i anem a cercar la pista de la vall d´Angostrina, a uns mil sis-cents metres d’altitud. Trobem l’església romànica de Sant Martí d´Envalls. A partir d’aquest punt, la pista es converteix en un camí de muntanya que segueix el riu d´Angostrina per un bosc de pi negre i que ens situa al Pla de Bones Hores i el llac de la Bullosa. Girem cap el sud i a l’alçada del llac de la Pradella i iniciem l’ascensió al Roc de la Calma, a dos mil dos-cents metres d’altitud i sostre de la travessa, des d’on contemplarem una gran panoràmica de la Cerdanya i del Conflent. Pels itineraris de les pistes d’esquí de Font Romeu arribarem a la vila.

ETAPA 6 - 32 Km.

+1041 m. / -1571 m.

Font Romeu – Puigcerdà

De Font Romeu cap el sud, passarem pel costat del primer forn solar, trobarem el GR PTC en direcció a Bolquera, per un camí que transcorre paral·lel a la via del tren groc. En arribar a Bolquera, girarem a fi de cercar el coll de la Perxa, frontera natural entre la Cerdanya i el Conflent. Un cop al coll, girarem al sud-oest per passar per la zona de dolmens d´Eina, on trobarem el GR 36 que seguirem a partir d’aquest indret passant pels pobles de l´obaga del Puigmal, Llo, Vedrinyans a Sallagosa, Er, Santa Llocaia, Naüja i Oceja, on gaudirem de racons i de vistes esplèndides. A Oceja girarem cap el nord-oest. El camí ens durà a Ix i la Guingueta d'Ix, per acabar entrant a Puigcerdà.