Senderisme - D'Alp a Bellver de Cerdanya

L'itinerari circular de la Volta de la Cerdanya en 6 etapes possibilita el traçat de noves rutes a través de la comarca. El tram d'Alp a Prats i Riu de Cerdanya, per exemple, no es troba gaire ressenyat i és força interessant. Transcorre per l'extens pla d’Alp, vora masos diversos, i creua la serra del Solà, entre Prats a Riu. A partir de Riu se segueix el ja més divulgat camí dels Capellans fins a Talló i Bellver de Cerdanya. Per les seves peculiaritats i pel fet de passar pel costat o a prop de set esglésies romàniques o d'origen romànic, aquest itinerari bé es podria considerar a la llarga com una variant del Camí de Sant Jaume cerdà, com la seva branca meridional, la situada al sud del Segre.

Prats des de Sant Salvador de Predanies

FITXA TÈCNICA

Situació: pla d’Alp, serra del Solà i pla de Talló (Cerdanya)

Accés: des de Puigcerdà per l’N- 260 i l’E-9 i C-16 fins a Alp, o per aquesta mateixa carretera a la inversa des del túnel del Cadí. A Bellver s’hi va també per l’N-260 des de Puigcerdà i per la C-16 i l’N-1411, amb la variant de l’LP-4033a, des del túnel del Cadí.

Desnivell acumulat: 135 en ascens i 245 en descens

Longitud: 16,8 km

Característiques: es tracta d’un recorregut més aviat planer que segueix camins antics, com el camí vell de Sanavastre o el camí dels Capellans. És marcat en la seva major part, per la qual cosa cal estar atents als senyals i als indicadors, que són els dels GR 150 i 107 i d’alguns camins de la xarxa de Senders de Cerdanya. En època de desglaç (abril-maig) potser caldrà descalçar-se per creuar a gual el torrent de la Bavosa, entre Beders i la torre de Cadell

Des del Palau d’Esports i Congressos d’Alp (1.158 m), es pren l’avinguda del Pirineu i el camí vell de Sanavastre, de moment una pista asfaltada que passa per sota de la carretera E-9 i C-16. La pista es dirigeix al cementiri, però abans d’arribar-hi es troba una desviació a l’esquerra, per la qual va el camí vell de Sanavastre.

En aquesta altra pista, de terra, s’hi veuen rectangles grocs, amb el núm. 705, de Senders de Cerdanya. Per dos camins a l’esquerra, un dels quals el 706, es podria anar a Mosoll i a la seva església romànica de Santa Maria, a 10 min. Abans de Sanavastre se segueix a l’esquerra la pista per la qual va el camí 706b i al cap de pocs metres, a la dreta, la del 704, que passa pel costat de la casa de Forques Llargues. Després es creua l’estreta carretera que duu a Sanavastre i es continua per Porrodon. S’enllaça amb el camí 203, es voreja la urbanització del Pla i s’entra a Prats (1.105 m).

Es passa per davant de l’Ajuntament i es travessa la carretera GIP-4033. Un camí a l’esquerra duu, en una pujada curta però dreta, a l’església romànica de Sant Salvador de Predanies, des de la qual es gaudeix d’un dilatat panorama de Cerdanya. Se segueix per una carena i per un camí a l’esquerra que porta a la font de Llanes, a una pista que ve de Prats i a un dipòsit d’aigües. Per aquesta pista s’ateny la carena de la serra del Solà (1.273 m), des de la qual es descobreix a migdia el Moixeró i les seves Penyes Altes, i per una altra pista a l’esquerra es baixa en direcció a la carretera E-9 i C-16. Però abans d’arribar-hi cal desviar-se a la dreta per un caminet (fites de pedres) que va pel costat de la torre d’una línia d’energia elèctrica i que condueix entre boixos a dos túnels que permeten passar per sota de la carretera. Sortint del segon, a l’esquerra (més fites) es puja a un prat i es pren una pista que duu a Riu de Cerdanya (1.177 m).

El massís del Carlit des de la plana d'Alp
Pel camí dels capellans

D’ara endavant l’itinerari estarà senyalitzat amb franges de pintura blanca i vermella fins a Bellver, ja que a Riu s’enllaça amb el GR 150, camí que dóna la volta al Parc Natural del Cadí-Moixeró. El tram entre Riu i Bellver es coneix com el camí dels Capellans perquè antany era el que seguien des de Talló aquests clergues per dir missa a Coborriu, Beders, Bor, Pedra i Riu. Des de l’Ajuntament es pren un camí entre bosc de ribera que creua el torrent de la Bavosa i enllaça amb la carretera local de Riu a Pedra i Bor. Cal seguir-la uns 200 m cap a l’esquerra i al punt quilomètric 40 sortir-ne a la dreta per una pista amb marques del GR 150. Des d’aquesta pista, estreta, es gaudeix també d’un bon panorama del pla de la de la Batllia, amb Bellver al fons. A la Colomina es deixa a l’esquerra un camí que en 10 min duu a Pedra i al seu temple romànic de Sant Julià, dalt d’un turó calcari. El GR 150 baixa a Beders i el volta la urbanització per l’esquerra. A poques passes es troba l’església romànica de Santa Cecília. A continuació es baixa a travessar a gual el torrent de la Bavosa —si va ple potser caldrà descalçar-se— i s’arriba a la llegendària torre de Cadell, mas fortificat del segle XVI. Per la mateixa pista s’ateny la carretera local de Bor a l’LP-4033a (1.088 m).

Se segueix uns 100 m cap a l’esquerra, en direcció a Bor, i de seguida es pren a la dreta una altra pista amb els senyals del GR 150. Aquesta pista, ja al pla de Talló, perd un xic d’altitud a fi de creuar per un pont el torrent de la Fou de Bor. Poc després deixa a la dreta la casa del Molí del Pons i als camps de l’Ingla passa per la Capella, punt en què enllaça amb el camí de les Marrades, pel qual va el GR 107.4, variant del Camí dels Bons Homes, sender de gran recorregut que uneix el santuari de Queralt amb el castell de Montsegur i que rememora l’exili càtar, d’ençà sobretot de la presa d’aquest castell per l’exèrcit francès el 1244. Es travessa per un altre pont el riu de l’Ingla o de Santa Maria i s’arriba a Coborriu de Bellver o de Talló i a Cal Pons, antiga casa senyorial amb un bonic portal cerdà i en bon estat de conservació. Un camí amb trams empedrats, a l’esquerra, duu a l’església romànica de Sant Serni de Coborriu, punt en què s’enllaça amb l’itinerari principal del GR 107 o Camí dels Bons Homes, que segueix la pista que ve de l’Ingla. Es pren aquesta pista, d’ara endavant asfaltada, cap a la dreta. Es troba a l’esquerra una desviació per pujar a Santa Magdalena i a la dreta una altra a la dreta per entrar a Coborriu. Es deixa també a l’esquerra una pista que va a Vilella i s’entra a Talló, on destaquen una sèrie de portals cerdans i sobretot l’església de Santa Maria, el temple romànic de majors dimensions de la comarca. A Talló s’enllaça amb el Camí de Sant Jaume cerdà. Es continua per la carretera que duu a Bellver. A la creu de Talló — antiga creu de terme— es deixen a l’esquerra el GR 150, el Camí de Sant Jaume i la Ruta dels Segadors o camí de Cerdanya, que es dirigeix a Gósol pel pas dels Gosolans. Pel GR 107 s’entra a Bellver i s’arriba a la plaça de Sant Roc (1.025 m), on hi ha l’Oficina de Turisme de Bellver de Cerdanya.