[TC129] Estació Guils Fontanera - Font Negra - Els Clots

Senzilla ruta circular a peu que ens permet descobrir algus racons amagats vora l'estació d'esquí nòrdic de Guils-Fontanera, com són:

- Font del Rajolí.

- Font Negra.

- Barraca de La Llosa.

- Refugi i barraca de Les Cases.

- Els Clots.

En temps de neu, part del recorregut coincideix amb les pistes d'esquí nòrdic i no són transitables. En cas de tancament de l'estació i amb neu, el recorregut és perfectament apte per raquetes de neu.

Font Negra

Comencem el recorregut a l'aparcament de cotxes de l'estació d'esquí de Guils-Fontanera, per la pista que surt del mateix, un cop passada una tanca que a l'estiu està oberta. Entrem al recinte, queden a l'esquerre els edificis de l'estació d'esquí. Deixem un corriol a la dreta (per on tornarem després) i una pista a l'esquerre (baixa a Ger passant pel refugi de Cabanella); a uns 25 m agafem el camí que surt a la dreta; és una pista ampla, senyalitzada amb el número 202 dels senders de Cerdanya. Uns 350 metres més endavant trobem a mà esquerra la petita font del Rajolí.

Continuem pel camí, seguint els senyals grocs amb el número 202. De seguida passem una barrera tancada. Anem obviant diferents camins a banda i banda del camí principal i uns 900 metres després trobem unes tanques altes de fusta. Tot seguit creuem el torrent de la Comella i poc després deixem a la dreta un trencall amb un pal indicador que ens duria als Clots i al Refugi de les Cases. Nosaltres continuem recte en moderat ascens. Mig quilòmetre més amunt creuem el rec del Gespetar i un altre mig després creuem el riu de Tarteres. Aviat deixem un camí a la dreta que segueix els senyals amb el número 202 que portàvem fins aquí i que duu a la barraca de la Llosa. Continuem recte amunt pel mateix camí, sense marques, inicialment en sentit nord. Aviat arribem a una una zona despoblada d'arbres on el camí es desdibuixa força, cal anar amb compte de no desviar-nos. Seguim en direcció nord-oest fins la font Negra, que trobem després de pujar uns 800 metres des del trencall a la barraca de la Llosa.

Desfem els últims 600 metres en baixada. En aquest punt, en un revolt pronunciat a la dreta, ens desviem per un corriol descendent que surt a mà esquerra i marxa en sentit sud-est. El camí està força desdibuixat, però és un tram de només 175 metres, mantenim sempre direcció sud-est i anem a petar a la part del darrera de la petita barraca de la Llosa.

Seguim el nostre recorregut en direcció sud-est, deixant un caminoi a l'esquerre. Recuperem els senyals 202 i els seguim. En aquest pla els camins no estan gaire fresats i costa reconèixer-los, però finalment el camí està suficientment marcat i el seguim. Uns 300 metres més endavant creuem el riu de Tarteres i uns altres 350 després arribem a una bifurcació amb un pal indicador; a la dreta aniríem als Clots, nosaltres fem a l'esquerra, seguint les marques del sender 202. Quan portem uns 500 metres des de l'últim desviament, enllacem amb el camí que ve per la dreta des de la pista principal i que seguim a l'esquerra. A partir d'aquí el camí és ben definit i ample, en lleugera baixada fins al refugi i la barraca de les Cases, que ens queda a poc més de 350 metres.

Continuem uns metres avall en direcció sud i trobem un pal indicador. No seguim cap dels camins indicats al pal, nosaltres ens desviem a la dreta per un sender que surt aquí mateix, senyalitzat com a 205. És un camí agradable, passa tota l'estona pel mig del bosc, creuant diferents rierols. Després de creuar el primer rierol ens trobem amb una bifurcació sense cap senyalització; cal prendre el camí de l'esquerra que uns metres més endavant recupera les marques del sender 205. Uns metres després creuem el torrent de les Comelles per un petit pont de fusta. Continuem en moderada pujada, a mig camí trobem una cruïlla, agafem el camí de la dreta indicat com a 212 i ja no el deixem fins arribar a l'estació d'esquí.

Perfil de la ruta guils fontanera